Coppola 1: sr. – Op instigatie van producent Paramount voltooit Francis Fukuyama Coppola in ’90 zijn trilogie over de maffiafamilie Leeuwenhart. Het gedempte kleurenpalet van de jaren 70 is verruild voor full color, het rispetto van Don Brando voor Don Pacino’s hang naar financiële werelddominantie. De death rate van de film is gekwadrateerd, de decors zijn van een pompeuze somptuositeit (helikoptershoot-outs, het Vaticaan). Werkelijk gevaar komt in de jaren 90 van binnen (zie Twin Peaks): laffe neef Vincent versiert de enige Corleone-dochter Mary. Haar rol zou gespeeld worden door Julia Roberts, vervolgens door Wynona Ryder, de jaren 80-maagd Madonna solliciteerde, maar uiteindelijk ging ze naar de dochter van de regisseur. Terecht nepotisme: jr.’s lusteloze spel treft de desinteresse van het komende decennium perfettamente.
Uit: Lexicon 90
[De auteur in zijn nineties:]
Tot hij eind ’96 een boek oppakte en in de rijksdaalderscène van Vanwege een tere huid viel, drukte js (1980) zijn Hilversumse verveling stuk op allerlei controllers. RSI bestond nog niet, maar in ’98 keerde hij vermoeid terug naar zijn geboortestad Amsterdam om zich extracurriculair fit te lezen.